Beesten, boshaas, kapiteins en dansen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid - WaarBenJij.nu Beesten, boshaas, kapiteins en dansen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid - WaarBenJij.nu

Beesten, boshaas, kapiteins en dansen

Door: Ingrid (geschreven door Tom, haar vader)

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

05 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Opgetekend op 4 mei.
"Het gaat heel goed. Heb het erg naar m'n zin. O help, er komt weer zo'n verschrikkelijk beest hier binnen lopen. Die zijn allemaal tien keer groter dan in Nederland. Nu is het een pad, gisteren een eeeeenorme spin. Maar ik heb me ingehouden met gillen, hoor!".
"Tja, het lesgeven komt nog niet zo van de grond. Er zijn vijf docenten, maar het is meester Thomas die autoriteit heeft. En die was naar de stad en komt pas deze week terug. Ik heb gevraagd wat ze verwachten en het antwoord was: "veel!". Ritme, meerstemmig zingen, noten lezen.... Maar na schooltijd moeten alle kinderen in huis of op het kostgrondje helpen. Dus kunnen ze geen extra les krijgen. Een docent had bedacht dat ik dan op zondag wel volwassenen muziekles kon geven. Werd in de kerk afgekondigd,maar er kwam natuurlijk niemand op af. Ze moesten allemaal weer naar hun kostgrondje".
"Op school volg ik de lessen en ondersteun die. Vooral door maar steeds opnieuw uitleggen, terwijl de leraar achter z'n bureau zit. Iedereen maakt dezelfde fouten. Het duurt lang. Stap voor stap uitleggen. Ze zijn niet gewend om er zelf achter te komen. Alleen wat wordt voorgeschoteld, gaat erin. Ze kunnen ook nauwelijks Nederlands spreken. Sommige leraren vragen me om advies. Waarom de kinderen zo onrustig zijn en hun werk niet maken. Vind je het gek als zo'n docent alleen maar zit te praten en geen enkele afwisseling in de les brengt. Van pedagogische en didactische principes hebben ze hier nog niet echt gehoord. Ik gaf bijvoorbeeld de tip om kinderen niet passief te laten lezen, maar actief hardop en afwisselend. Laat die leraar elk kind een hele alinea hardop lezen en gewoon het rijtje af. Tja, dan werkt het nog niet...".
"Ik sta nu bij de winkel, midden in he dorp. Daar hebben ze een DVD speler en een TV. Ze draaien al de hele week dezelfde DVD met een of andere clip en iedereen staat het mee te brullen. Hoor je het?".
"Samen met Charlotte ben ik meegegaan op een uitstapje, toen zij Nederlandse vrienden uit de stad op bezoek had. Sylvester, hier uit het dorp, nam ons mee in zijn boot naar Awaradam. Dat is een kruising van rivieren (met watervallen) en er vlak bij ligt een toeristendorp. Lekker gezwommen! Ik ben ook nog naar Kajana gelopen. O ja, en Sylvester had een boshaas geslacht. Dat is een soort van wild zwijn met een vacht van een zwijn, en het hoofd van bever. Ik heb er niks van gegeten, hoor!".
"Weet je, er is hier polygamie. Elke man heeft 2-7 vrouwen, en ze kunnen wel 38 kinderen hebben. De vrouwen wonen in hutjes om zijn hut heen. Ik hoorde een mooi verhaal dat een man op dezelfde dag vader werd van twee kinderen, geboren bij twee verschillende vrouwen. Maar eenzelfde vrouw kan ook twee mannen hebben, maar wel achtereenvolgens".
"Ik heb al veel contact met allerlei mensen. Veel kinderen komen langs, iedereen zegt hallo. Je begint ouders te kennen. De mensen zijn heel aardig. Ik heb contact met de 2 vrouwen van Sylvester en met Harriette en haar moeder, die me volgende week mee nemen naar hun kostgrondje. Alle docenten ken ik nu ook goed. Ken de taal steeds beter. Kan gesprekken volgen, kan ook dingen zeggen. Kinderen helpen me erbij. Het wordt erg gewaardeerd, net zoals m'n kleding. Ik loop de hele dag in pangi, maar naar school in een wijde broek. Van boven mag ik bloot (dat doe ik niet, hoor), maar m'n vormen van onderen mogen niet zichtbaar zijn...".
"In een ander dorp was ik er bij toen er een nieuwe Kapitein werd ingewijd. Ieder dorp heeft nl. een of meer kapiteins, afhankelijk van de grootte van het dorp. Een kapitein is een soort van burgemeester. ook heeft elk dorp meerdere Badja's, die er zijn om minder zware problemen in het dorp op te lossen. Die kapiteins (en de badja's) worden gekozen en vervolgens ingewijd. Maar wat er gebeurde weet ik niet zo precies. Wel veel eten en drinken. Vrouwen dansen, de kapitein en z'n vrouw gaan van huis naar huis, en krijgen daar kado's. Hun enkels zijn ingesmeerd met modder, en ze moeten daar een week mee rondlopen".
"Het weer is wisselvallig. Soms veel regen, dan weer minder. Wel erg warm. Vandaag heel erg verbrand. Zon is heel fel, ook door de wolken heen. De regentijd begint nu. Nee, nog geen gezondheidsproblemen. Als je het water maar kookt. En de sterren zijn zo mooi. Alleen staat de grote beer op z'n kop".
"Nu ga ik zometeen naar een dansavond. Elk van de vijf dorpen hier organiseert die afwisselend. Dat is voor de toeristen in dat dorp bij de Awaradam. eerder van de week was ik in een ander dorp, maar vanavond is het hier. En als de toeristen weg zijn, gaat het feest gewoon door!".
"Hebben er nog mensen gereageerd op m'n berichten? Lees even voor....".
(En dat heb ik gedaan, hetgeen met enthousiasme in ontvangst werd genomen!)

"Hartelijke groeten aan iedereen!"

N.B. Op http://www.ligorio.nl/ kun je foto's van het dorp bekijken.

  • 05 Mei 2008 - 05:40

    Marinde:

    Lieve Gripiet,
    Wat klinkt dat allemaal geweldig zeg! En spannend allemaal!
    We hebben je gister gemist hoor met dodenherdenking!
    Heel veel plezier daar!
    Dikke kus!

  • 05 Mei 2008 - 14:38

    Isaac:

    Hoi!
    Ik had wel zo´n boshaas gelust! Toch weer mooi dat je een beetje pedagogiek kan bijbrengen. In älvdalen schijnt op het moment de zon en het ijs is nu officieel van de meren verdwenen. dus laat de zomer maar komen, zolang het maar zonder regentijd is :P Heel veel plezier en tot horens!
    Kram Isaac

    Of Boertje van je broertje :P (een variant van ´´kusje van je zusje´´ ;))

  • 05 Mei 2008 - 17:47

    Kim:

    TOF!!! Ingrid!

  • 05 Mei 2008 - 17:59

    Suus:

    Ingriepiet,
    Wat een tofheid allemaal en wat knap dat je gesprekken kan volgen!
    veel liefs!

  • 06 Mei 2008 - 13:41

    Ammeke:

    Lieve Ingrid,

    wow! Wat klinkt dat allemaal spannend en mooi en leuk en idyllisch enzo! Heb je al naar vlinders gezocht? (Ik blijf in mijn romantische beeld hangen: hardwerkende kinderen komen er bij mij niet in!)

    Heel veel plezier daar en ik wil graag zangles van je (ik hoef bijna nooit op mijn kostgrondje te werken),

    liefs Ammeke

  • 06 Mei 2008 - 20:07

    Jezusje:

    hooi!

    echt heel leuk!!
    las net isaacs reactie, ik vond het echt heel grappig van boertje van je broertje! hahaha!
    maare ik ga je binnekort weer bellen! vond het laatst heel leuk om je weer te horen! dagdag!

    kusje van jezusje

  • 07 Mei 2008 - 13:23

    Ines:

    Heee, wat klinkt het super allemaal!! Zijn de kindjes al fijn aan het blokfluiten op die mooie roze van Anna?
    xxxx

  • 07 Mei 2008 - 21:21

    Jeroen:

    Beste Ingrid (en Tom),
    Wat een prachtig verhaal weer! Dat er wat aan het onderwijs verbeterd kan worden is wel duidelijk. Je bent er dus niet voor niets.
    Sylvester is een reuze aardige vent. Hij bracht ons tot Atjoni toen we weer naar de stad gingen. Dat was een erg avontuurlijke tocht.
    Veel succes, ik volg je blog met interesse.
    (En ben een beetje jaloers.)
    Jeroen

  • 12 Mei 2008 - 08:11

    Suzanne:

    hallo lieve Ingrid, wat een indrukwekkende verhalen allemaal. En wat lief van je vader dat hij het allemaal op internet zet! Zo weten wij ook nog een beetje wat voor dingen ons vriendinnetje meemaakt!
    Geniet er lekker van meissie en tot het volgende bericht!
    liefs, Suzanne

  • 23 Mei 2008 - 17:20

    Lotte:

    WOOOWWW wat maak jij allemaal wel niet mee??? dat is meer dan dat suf en saaie leven van mijxD:P
    Wil daar ook heen! Alleen niet met al die spinnen en andere enge beesten!
    Leer de kindjes daar veel, en tot gauw!
    KusLotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 21153

Voorgaande reizen:

21 April 2008 - 22 Juni 2008

Suriname & Curacao

18 September 2011 - 30 November -0001

Birmingham

Landen bezocht: